Av Jens Tomas Anfindsen, redaktør, HonestThinking (juli 2005).
Denne siden inneholder kildehenvisninger og annet bakgrunsstoff for kronikken ”Euroislams janusansikt?”, som etter avtale med Dagbladet forventes publisert der medio juli.
NB! Primærkilder til Tariq Ramadan er stort sett på fransk, men i første del av denne siden angis også noen engelskspråklige kilder.
- Tariq Ramadans hjemmeside.
- Tariq Ramadans opprop for et moratorium for islams såkalte hudud-straffer.
- Omtale av Tariq Ramadan på Wikipedia.
- To the west, Tariq Ramadan is hardly a ”muslim Luther”, The Daily Star.
- Why Revoke Tariq Ramadan’s U.S. Visa?, Daniel Pipes.
- Centre Islamique de Genève regnes som et av Det muslimske brorskapets viktigste sentra i Europa. Senteret ble stiftet av Said Ramadan; i dag ledes senteret av Said Ramadans sønnner, brødrene Hani Ramadan (directeur) og Tariq Ramdan (administrateur).
- Elie Ayoub, Tariq Ramdan ou la Tentation de Dieu, Rozan-Laffont, Paris 2004.
Libanesisk professor for geopolitikk og internasjonale relasjoner, Elie Ayoub, gir en skarp og velinformert analyse av Tariq Ramadans diskurs. Tariq Ramadans ideologiske målsetninger, hevder han, er simpelthen de klassisk islamistiske, dvs global utbredning av politiske islam, men midlene til oppnåelse av dette mål er tilpasset den europesiske umma’s kontekstuelle betingelser.
- Caroline Fourest, Frère Tariq – discours, stratégie et méthode de Tariq Ramadan, Grasset, Paris 2004.
Fransk journalist spesialisert i integrerings- og minoritetsproblematikk, Caroline Fourest, står bak den mest omfattende og best dokumenterte utgivelsen om Ramadan overhode. Fourest har gjennomgått en enorm mengde av Ramadans publiserte materiale, bøker, artikler og taler, samt tråklet seg igjennom alt som finnes av tilgjengelige intervjuer, fjernsynssendinger ol.. Resultatet er noe i nærheten av en murstein! Velinformert, men ganske polemisk og temperamentsfullt, dokumenterer Fourest hvordan Ramadan forfekter en islamistisk og politisk forståelse av islam, samtidig som han underspiller dette overfor mediene. Ifølge Fourest bedriver Ramadan en bevisst og beregnende forledningstaktikk overfor sitt ikke-muslimske publikum.
- Tariq Ramadan, Peut-on vivre avec l’Islam? – Entretien avec Jacques Neirynck, Favre, Lausanne 2004.
Tariq Ramadan i samtale med journalisten Jacques Neirynck. Ramadan ønsker å forsvare seg mot anklagene om ”double discourse” som er reist mot ham, og å forklare hva han virkelig tror.
- Aziz Zemouri, Faut-il faire taire Tariq Ramadan – suivi d’un entretien avec Tariq Ramadan, Montréal, L’Archipel 2005.
Tariq Ramadan i samtale med journalisten Aziz Zemouri. Boken inneholder en rekke intervjuer over kontroversene som omgir Ramadan, samt et knippe av Ramadans nyeste artikler. Boken inneholder også en stenografisk utskrift av TV-duellen mellom Ramadan og Nicolas Sarkozy.
HonestThinking: Etter undertegnedes vurdering kommer ikke Ramadan i de to sistnevnte bøkene engang i nærheten av å tilbakevise kritikken mot ham. Tvert imot. Ramadans svar er enten unnvikende mht de kritiske spørsmålene, eller de bekrefter implisitt hans opponenters ankepunker, nemlig at han forfekter en total politisk implementasjon av islam i samfunnet.
- Tariq Ramadan, Aux sources du renoveau musulman – D’al-Afgani à Hassan al-Banna, un siècle de reformisme islamique, Bayard Éditions/Centurion, Paris 1998.
HonestThinking: ”Til kildene for islams fornyelse” er den klart beste kilde til Ramadans tenkning undertegnede har vurdert! Glem intervjuer i fjernsyn og magasiner, glem populærvitenskapelige artikler, glem ”double discours” og ”kitman”, i denne boken møter du Tariq Ramadan som fullblods islamsk filosof!
Ramadan skriver seg selv inn i en tradisjon av islamistiske reformteologer, fra det nittende århundrets Jamal ad-Din al-Afgani til det tyvende århundrets Hassan al-Banna. Al-Banna, Det muslimske brorskapets grunnlegger, utgjør for Ramadan en slags kulminasjon og et høydepunkt i islamsk filosofi. I al-Banna finner Ramadan et helhetlig og integrerende perspektiv på islamsk etikk, politikk, teologi og kontemplasjon: islam omfatter alt!
VIKTIG PRESISERING: Med ”reform” siktes her ikke til en modernisering av islam etter vestlig forbilde, siktes ikke til en utvikling mot avgrensning mellom tro og fornuft, siktes ikke til en utvikling mot avgrensning mellom ”det verdslige og det åndelige regiment”. Med ”reform” sikter Ramadan til en bevegelse ”tilbake til kildene”, til det rene og ekte islam, og til en kontemplativ og praktisk implementering av islams direktiver i liv og samfunn på en måte som er tilpasset det aktuelle samfunns betingelser.
Tilbake til HonestThinking.org